Poznáte to, jednotka v žiackej znamená veľmi dobré výsledky, dvojka zase dobré výsledky, trojka uspokojivé a štvorka neuspokojivé výsledky v škole. O päťke sa radšej ani nebavme, a až na pár výnimiek by deťom v tejto pandemickej situácii ani hroziť nemala. Známky nie sú tou najefektívnejšou spätnou väzbou pre deti a po mesiacoch doma na dištančnom vzdelávaní s rodičmi by asi ani neodrážali realitu. Tú, koniec koncov, neodrážajú ani slová výborný či chválitebný. Školy čaká tento rok trochu iné záverečné hodnotenie detí – slovné. Ako na to? Tu je zopár tipov.
Majú čísla pozitívny vplyv na detské vnímanie samých seba, na podporu ich vnútornej motivácie? Myslíme si, že nie. A zrejme v tom nie sme sami. Vyplýva to aj z prieskumu agentúry Focus pre Komenského inštitút, podľa ktorého by 63 percent opýtaných rodičov privítalo, ak by sa slovné hodnotenie udržalo na školách v akejsi forme, dokonca možno popri známkach, aj po koronakríze. Výsledky celého prieskumu nájdete tu.
Strach zo slovného hodnotenia, najmä na strane učiteliek a učiteľov, je ale na mieste, slová vedia niekedy zbytočne uškodiť, ak nie sú použité správne. Len nedávno sme preto pre účastníkov projektu inkluzívneho vzdelávania Nadácie pre deti Slovenska, pre učiteľov a učiteľky, asistentky a špeciálne pedagogičky z celého Slovenska, zorganizovali online webinár o slovnom hodnotení s riaditeľkou rozvoja školy Anetou Chlebničanovou a zástupkyňou pre druhý stupeň Evou Lašovou zo Školy u Filipa.
Ešte skôr ako si zhrnieme odporúčania k slovnému hodnoteniu, ktoré už niekoľko rokov používajú v Škole u Filipa, pozrime sa v krátkosti na to, čo sa o pribežnom a záverečnom hodnotení, aj tom slovnom, píše v usmernení na hodnotenie žiakov základných škôl v školskom roku 2019/2020, ktoré vydalo ministerstvo školstva v tejto mimoriadnej koronavírusovej situácii koncom apríla. Celé ho nájdete tu, dôležité je, aby sme si z neho zapamätali, že:
Poďme sa teraz na základe konkrétnych príkladov slovného hodnotenia jednotlivých predmetov a záverečného hodnotenia, ktoré si pre nás aj pre vás pripravili v Škole u Filipa, pozrieť na to, ako hodnotiť či nehodnotiť slovne.
Čo si môžeme z tohto hodnotenia vziať k srdcu?
Čo si môžeme z tohto hodnotenia vziať k srdcu?
Čo si môžeme z tohto hodnotenia vziať k srdcu?
Ak slovné hodnotenie nie je vaša silná stránka alebo ste to ešte nikdy nerobili, skúste to prvýkrát spolu s kolegami. Jednoducho si nad hodnotenie žiakov sadnite viacerí, dajte si vzájomnú spätnú väzbu, buďte objektívni, pomôžte si.
Určite si akési „produktové kritériá“, podľa ktorých budete deti hodnotiť, ale pozor, neuplatňujte ich na každé dieťa rovnako. Iste, niektoré základné procesy a učivo by mali zvládnuť všetky deti, ich úroveň však bude iná, individuálna. Určite si preto, čo chcete hodnotiť, napríklad – originalitu, obsah, gramatiku, rýchlosť spracovania zadania, úspešnosť ústnej odpovede, neverbálnu komunikáciu, prejav a argumentáciu, úspešnosť pokusu, tvorivosť, analytické či kritické myslenie. K tomu si napríklad predmet, ktorý učíte, môžete rozdeliť na časti a menšie celky, po ktorých budete deti hodnotiť slovne, bude sa vám to tak robiť oveľa jednoduchšie.
Koľko slovného hodnotenia za jeden školský rok urobíte, v konečnom dôsledku závisí len od vás. Môžete si ho trebárs zaznamenávať ku každému dieťaťu priebežne, napríklad tak, že po každej vyučovacej hodine slovne zhodnotíte dvoch žiakov, jednoduchšie sa vám tak bude deti hodnotiť na polročnom a záverečnom vysvedčení. Ak učíte tie isté triedy napríklad dva rôzne predmety, tiež budete mať výhodu – môžete hodnotenia kombinovať alebo vytvoriť len jedno, zároveň môžete deti sledovať, ako sa im darí na jednom či druhom predmete, ako reagujú na tie ktoré podnety.
Dobrou radou je i tá, aby ste si v triede urobili miesto, napríklad na magnetickej tabuli alebo na nástenke, kde si napíšete základné slová a spôsoby, ako budete deti slovne hodnotiť. Dbajte na to, čo si myslia deti samotné, nech sa slovné hodnotenie dostane do klímy vašej triedy a nakoniec aj do školy. Najvyšší level slovného hodnotenia je objektívne hodnotenie detí navzájom a sebahodnotenie.
Nehodnoťte rodičov, ani ich domácu prípravu s deťmi, najmä nie počas snáď už zažehnanej koronakrízy, spolupracujte s nimi. Všetko slovné hodnotenie, ktoré deťom počas školského roka odovzdáte, či už v elektronickej žiackej knižke, alebo v portfóliu, ktoré si s sebou nosia domov, by mali vidieť aj rodičia a s deťmi sa o ich pôsobení v škole rozprávať. Rozprávajte sa s nimi o tom aj vy, buďte pri vzdelávaní detí partnermi.